W ramach obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości oraz stulecia walki o Lwów, krakowski oddział Instytutu Pamięci Narodowej, pod patronatem Małopolskiego Kuratora Oświaty, zorganizował konkurs historyczny skierowany do uczniów szkół podstawowych i oddziałów gimnazjalnych.

Tematyka konkursu dotyczyła patrona naszej szkoły – Orląt Lwowskich, więc uczniowie klasy V, pod kierunkiem nauczycielki historii Katarzyny Hobler, stanęli do historycznej rywalizacji. Zmagania podzielone były na trzy etapy:

– etap szkolny – test wiedzy opracowany na podstawie podanej przez organizatorów literatury

– etap rejonowy – napisanie pracy o wybranej postaci biorącej udział w walkach o Lwów, na podstawie dostępnej literatury oraz materiałów dotąd niepublikowanych

– etap wojewódzki – piętnastominutowe wystąpienie stanowiące prezentację napisanej pracy.

Do konkursu przystąpili: Patryk Kasperek, Zuzanna Merchut, Filip Pinas i Oskar Tomasik.

Na każdym z etapów uczniowie wykazali się ogromną wiedzą i zdolnościami humanistycznymi. Dzięki uprzejmości Pani Bogusławy Romaniewskiej z Towarzystwa Miłośników Lwowa i Kresów Południowowschodnich uczniowie mogli wykorzystać w drugim etapie konkursu unikatowe materiały, nagrania i wspomnienia dotyczące Orląt Lwowskich.

Prace Patryka Kasperka i Filipa Pinasa zostały wysoko ocenione przez komisję rejonową i chłopcy mieli otwartą drogę do etapu wojewódzkiego. Tam również stanęli na wysokości zadania doskonale spisując się na ostatniej, ustnej części konkursu. W ostatecznej klasyfikacji znaleźli się w gronie laureatów Konkursu Tematycznego.

17 maja 2019 roku w Instytucie Pamięci Narodowej – „Przystanek Historia” w Krakowie odbyła się uroczysta gala podsumowująca konkurs. Patryk Kasperek znalazł się w gronie laureatów konkursu, a Filip Pinas zajął II miejsce! Chłopcy otrzymali zaświadczenia laureata oraz nagrody rzeczowe.

Serdecznie gratulujemy uczniom tak pięknego osiągnięcia! Szczególnie cieszy fakt, iż znaleźli się w gronie laureatów będąc uczniami klasy piątej. Gratulujemy również pracowitości, wytrwałości oraz analitycznego podejścia do opisywanych wydarzeń i postaci. Serdecznie dziękujemy Rodzicom za wsparcie, motywację i zaangażowanie. Zdolnym, młodym historykom życzymy kolejnych sukcesów!