Logo BIP

Gmina Lisia Góra z@wsze po drodze!

Wycieczka uczniów Szkoły Podstawowej im. Batalionu „Barbara” AK w Pawęzowie do Lublina, Roztocza i Zamościa w ramach projektu „Poznaj Polskę”

W dniach 8-10 listopada 2022 r. uczniowie klas 4-8 Szkoły Podstawowej im. Batalionu „Barbara” AK w Pawęzowie, wraz z wychowawcami, brali udział w trzydniowej wycieczce do Lublina, Roztocza i Zamościa. Wyjazd zorganizowany został w ramach przedsięwzięcia „Poznaj Polskę”.

We wtorek, po wczesnej pobudce, wyruszyliśmy autokarem z Pawęzowa do Lublina. Pobyt w Lublinie rozpoczęliśmy od zwiedzania Lubelskiej Trasy Podziemnej  o długości ok.  280 metrów biegnącej pod Rynkiem i kamienicami Starego Miasta. Trasa powstała w wyniku połączenia kilkunastu z licznych staromiejskich piwnic, których historia sięga początku XVI w., czyli stulecia największej świetności Lublina. Następnie, razem z przewodnikiem, zwiedzaliśmy Stare Miasto. Pierwszym punktem było wyjście na Wieżę Trynitarską. Po pokonaniu 207 schodków znaleźliśmy się na tarasie widokowym, z którego mogliśmy zachwycać się panoramą Lublina. Po zejściu z wieży podziwialiśmy wnętrze Archikatedry Lubelskiej, zakrystię akustyczną, skarbiec oraz krypty. Spacerując po Lublinie zwiedzaliśmy Bramę Krakowską, Bramę Grodzką, Ratusz oraz zabytkowe i renesansowe kamienice. Na końcu odwiedziliśmy górujący na wzgórzu Zamek Lubelski, Kaplicę Trójcy Świętej oraz Muzeum Narodowe w Lublinie. Wyszliśmy na Drżon- lubelski zabytek sztuki romańskiej należący do kompleksu zamkowego, jedną z najstarszych budowli na Lubelszczyźnie.

Po wyczerpującej, ale pełnej wrażeń wycieczce po Lublinie, odbyliśmy podróż do miejsca zakwaterowania w Krasnobrodzie. Po pysznej obiadokolacji uczniowie integrowali się spędzając wspólnie czas na grach i zabawach.

Drugiego dnia, po śniadaniu, wyruszyliśmy na zwiedzanie Krasnobrodu. Pierwszym punktem była Kaplica „na wodzie”, która została wybudowana w miejscu, gdzie 5 sierpnia 1640 r. Matka Boska objawiła się Jakubowi Ruszczykowi. Następnie odbyliśmy wizytę w największym sanktuarium Diecezji Zamojsko – Lubaczowskiej- barokowym kościele wzniesionym przez Marię Kazimierę Sobieską jako wotum wdzięczności za cudowne uzdrowienie. Odbyliśmy podróż do Zwierzyńca- „stolicy” Roztocza Środkowego. Odwiedziliśmy Pałac Plenipotenta w Zwierzyńcu- zabytkową willę zarządców Ordynacji Zamojskiej. Podczas spaceru po miasteczku odwiedziliśmy również barokowy kościół na wodzie p.w. św. Jana Nepomucena z XVIII wieku oraz  Ośrodek Edukacyjno- Muzealny Roztoczańskiego Parku Narodowego.  Przeszliśmy ścieżką spacerową w Roztoczańskim Parku Narodowym, weszliśmy na Bukową Górę. Zeszliśmy nad stawy Echo, gdzie obserwowaliśmy chlubę parku- koniki polskie.

Wróciliśmy do Krasnobrodu, a po obiadokolacji uczniowie integrowali się podczas zabawy tanecznej.

Trzeciego dnia zwiedzaliśmy Zamość. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od bastionu VII i przejścia trasą turystyczną w jego podziemiach. Mogliśmy obserwować z bezpiecznej odległości wystrzał z armaty na placu bojowym bastionu. W przygotowaniach do wystrzału brał udział jeden z uczniów klasy ósmej- Jakub Pająk. Wyszliśmy na taras widokowy, z którego mogliśmy obserwować miasto. Na rynku zostaliśmy poczęstowani ciepłą herbatą przez serdecznego Pana Józefa z Zamościa. Odwiedziliśmy Muzeum Zamojskie, podziwialiśmy Ratusz Wielki, kamieniczki, Katedrę, dom Centralny, Rynek Wodny, Pałac Zamoyskich, pomnik założyciela miasta Jana Zamoyskiego, bramy miejskie, fortyfikacje i bastiony.

Po zakończeniu zwiedzania i pożegnania z Panią przewodnik wyruszyliśmy w podróż powrotną do Pawęzowa.